22. září 2007 – 8. Spanilá jízda Prahou

Osmý ročník spanilé jízdy Prahou je za námi a možná, že byl poslední. Poslední alespoň tak, jak ho známe. Na příští rok se chystají velké změny....uvidíme, nechte se překvapit.
Při pořádání akce vyvstal tradiční problém, kde se bude konat přejímka? Na Letné se staví, parkoviště v centru o veterány neměly zájem, cena za pronájem od magistrátu byla nehorázně vysoká. Nakonec se přece jen podařilo místečko najít – parkoviště před ministerstvem dopravy, nad Těšnovským tunelem. A co bylo dále?
V pátek před akcí již přijelo několik pořadatelů a účastníků, probíhalo ještě poslední doladění drobností a nějaké ty debaty. Stroj jsem přivezl i já a u školy se "srazil" se zajímavým odtahovým vozem..... Totiž Fiat 600 D za sebou na špagátu táhl Fiata 125p. To zrovna přijeli Moraváci. Ti aby se něčím neodlišovali!
Smůla, Fiat 125 totiž neřadil. Člen našeho klubu Tom si pořídil nový stroj a při první delší jízdě mu klekla spojka. Doprovod mu dělal Vlasovec s Ondrejem v šestikuli a tak se zhostili úlohy "tažného" stroje.
Sobota, výjezd jako vždy na poslední chvíli a tak parkoviště pořadatelsky obsazujeme až v osm hodin. Do devíti se vcelku nic neděje, přijíždějí další pořadatelé a několik málo soutěžících. Většina soutěžících však dorazí až těsně před desátou hodinou. Mimo tří Alf Romeo je to pouze Fiat - 500, 600, 850 (berlina, kupé, special), 124 (sedan, kupé i spider), 125, 127, 128 (sedan, rallye, kupé). Jako jeden z posledních přijel Vláďa Gajdoš, který přivezl raritu a skvost - Fiat 501 SS z roku 1924. Včetně pořadatelských vozů Fiat dojdeme k číslu 45, což je na této akci průměr.
Jsem potěšen, že se daří dodržet časový plán, v 10:15 začínám rozpravu, vzápětí je započata samotná „Spanilá jízda“. Bez doprovodu policie je to jen na nás a podle toho to také bohužel vypadá. Červená, na semaforu se kolona trhá a to jsme ještě ani nevyjeli z parkoviště. Přískoky se pohybujeme po nábřeží, za mnou skupinka 10 Fiatů, jejíž počet postupně vzrůstá, zastavuji, čekáme, jedeme, čekáme. Pořád dokola. Takto se pomalu propracováváme do Roztok u Prahy. V Roztokách zabíráme parkoviště u nádraží. Následující program je jednoduchý, účastníci mají více než dvě hodiny na oběd a prohlídku muzea v Roztockém zámku. Pořadatelé mají taktéž v plánu oběd, pak pojedou obsadit kontrolní stanoviště.
Start orientační soutěže je krátce po druhé hodině. Je to klasika, šipkový itinerář, trasa dlouhá necelých 30 kilometrů, 5 kontrolních stanovišť. A úkoly? Tradiční i nové. Nejvíce zaujalo vrhání nožů na cíl, přiřazování obrázků fiat či navlékání nitě do dráhy z jehel. Nechyběla ani klasická jízda zručnosti – střed branky, přejezd prkna (tentokráte několika) a ujetí 1 metru. A co dávalo nejvíce zabrat? No....., testové otázky a rozdělení ložisek na axiální a radiální. Snad pouhé 4 posádky se neptaly co je co..... A na závěr ještě malá rozcvička manuální zručnosti, uložení klikové hřídele do bloku motoru, samozřejmě na čas.
Poslední posádky dosáhly bez větších problémů cíle okolo páté odpolední. Zuřivě jsme opravovali výsledkové listiny, počítali výsledky a vypisovali diplomy. Chtěli jsme stihnout i další program...
V půl šesté začalo vyhlašování výsledků, od šesti pak byla zajištěna prohlídka zříceniny hradu Okoř. Průvodkyně nás vpustila na hrad a zamkla za námi se slovy, že se vrátí za hodinu, takže na prohlídku máme dost času. Času bylo opravdu dosti, prolezli jsme si hrad skrz naskrz a za 45 minut již většina z nás číhala u vchodu...
Postupně odjížděla většina posádek, zůstali v podstatě jen pořadatelé, obsadili jsme pizzerii a po vyjedení veškerých zásob vyrazili spanilou jízdou ku Praze. Ve škole jsme ještě nějakou dobu debatovali, hlavním tématem byla naše nedávná návštěva Ukrajiny. Spát se šlo neobvykle brzy, po půlnoci. Musíme být fit na nedělní opravu.
Neděle, program je jasný, oprava nepojízdného Fiata 125p. Nabízím pomoc v mé práci. Zvedáku, vybavení dílny, moje asistence..... Rozrýpat uložení převodovky je věcí hodinky, pak převodovku lehce vysápeme. Zjišťujeme příčinu závady. Spojková lamela je v kopru, vyskákaly z ní pružinky, pro jistotu měníme i přítlačák. Další hodinka a zkušební jízda, vychytání much a loučíme se...
Jedu do garáže uklidit vůz čímž pro mě spanilá jízda definitivně končí.
Startovné : 350,-
v ceně je zahrnuto:
- 2x prohlídka zámku Roztoky
- 2x prohlídka zříceniny hradu Okoř
Zastoupení :
celkem cca. 45 vozů Fiat, Alfa Romeo
Výsledky :
Soutěž elegance:
1. místo - Vladimír Gajdoš - Fiat 501 SS - 1924
2. místo - Tomáš Achs - Fiat 500 - 1970
3. místo - Petra Janečková - Fiat 850 - 1968
Orientační soutěž:
1. místo - Pavel Kusý - Fiat 500 - 1970
2. místo - Tomáš Horuta - Fiat 127 - 1980
3. místo - Štefan Řečínský - Fiat 127 - 1974
Smolař srazu:
Tomáš Strýček - Fiat 125p
Nejlepší žena- řidička:
Adéla Rückerová - Fiat 600D
Kompletní výsledková listina
Trasa : 14 km spanilá jízda + 28 km orientační soutěž
PS:Asi bych neměl být, ale jsem. Jsem poněkud zklamán počtem účastníků. Počasí nám přálo, byl výjimečně pěkný slunečný den, nebe bez mráčku. Přesto přijelo pouhých 35 účastníků, což spolu s pořadatelskými vozy vyšplhalo sotva na číslo 45. Nu což. Jsem zvědav, jak se bude vyvíjet podzimní akce po změně programu. A co jinak? Vláďa Gajdoš příjemně překvapil s vozem Fiat 501 SS z roku 1924. Průběh akce obvyklý - spanilá jízda, oběd, exkurze, orientační soutěž, výsledky. Na závěr prohlídka zříceniny hradu Okoř, která měla velký úspěch. Stejně jako noční spanilá jízda Prahou, což byl přejezd pořadatelských vozů do školy na debaty o akci a po akci...
|