Poděbrady 2000
Poděbrady 2001
Poděbrady 2002
Poděbrady 2003
Poděbrady 2004
Poděbrady 2005
Poděbrady 2006
Poděbrady 2007
Poděbrady 2008
Poděbrady 2009
Poděbrady 2010
Poděbrady 2011
Poděbrady 2012
Poděbrady 2013
Poděbrady 2014
Poděbrady 2015
Poděbrady 2016
Poděbrady 2017
Poděbrady 2018
Poděbrady 2019
Poděbrady 2020
Poděbrady 2021
Poděbrady 2022
Poděbrady 2023
Poděbrady 2024
Spanilá jízda 2000
Spanilá jízda 2001
Spanilá jízda 2002
Spanilá jízda 2003
Spanilá jízda 2004
Spanilá jízda 2005
Spanilá jízda 2006
Spanilá jízda 2007
Pražská jízda 2008
Pražská jízda 2009
Pražská jízda 2010
Pražská jízda 2011
Pražská jízda 2012
Pražská jízda 2013
Podzimní jízda 2014
Podzimní jízda 2015
Podzimní jízda 2016
Podzimní jízda 2017
Podzimní jízda 2018
Podzimní jízda 2019
Podzimní jízda 2020
Podzimní jízda 2022
Podzimní jízda 2023
Dovolená s Fiaty 2001
Dovolená s Fiaty 2003
Dovolená s Fiaty 2004
Dovolená s Fiaty 2005
Dovolená s Fiaty 2006
Dovolená s Fiaty 2007
Dovolená s Fiaty 2008
Dovolená s Fiaty 2009
Dovolená s Fiaty 2010
Dovolená s Fiaty 2011
Dovolená s Fiaty 2012
Dovolená s Fiaty 2013
Dovolená s Fiaty 2014
Dovolená s Fiaty 2015
Dovolená s Fiaty 2016
Dovolená s Fiaty 2017
Dovolená s Fiaty 2018
Dovolená s Fiaty 2019
Dovolená s Fiaty 2020
Dovolená s Fiaty 2021
Dovolená s Fiaty 2022
Dovolená s Fiaty 2023
Dovolená s Fiaty 2024
Víkend s Fiaty 2001
Víkend s Fiaty 2002
Víkend s Fiaty 2004
Víkend s Fiaty 2005
Víkend s Fiaty 2006
Víkend s Fiaty 2007
Víkend s Fiaty 2008
Víkend s Fiaty 2009
Víkend s Fiaty 2010
Víkend s Fiaty 2011
Víkend s Fiaty 2012
Víkend s Fiaty 2013
Víkend s Fiaty 2014
Víkend s Fiaty 2015
Víkend s Fiaty 2016
Víkend s Fiaty 2017
Víkend s Fiaty 2018
Víkend s Fiaty 2019
Víkend s Fiaty 2020
Víkend s Fiaty 2021
Víkend s Fiaty 2022
Víkend s Fiaty 2023
Víkend s Fiaty 2024
Expedice Říp
Expedice Kokořín
Expedice Pravda
Expedice Ukrajina
Expedice Grossglockner
Expedice Peklo
Expedice Konopiště
Expedice Halíř
Expedice Písty
Expedice Terezín
Expedice Lužná
Expedice Zvířetice
Expedice Strnadice
Expedice Tuzex
Expedice Džbán
110 let FIATu
120 let FIATu
125 let FIATu
Kunratická tvrz 2009
Kunratická tvrz 2010
Akce Plzeň
Pizza Party
Klubové schůzky
Výroční schůze
 
Reklama :

DOMÉNY - WEBHOSTING - SERVERHOSTING

23. září 2006 – 7. Spanilá jízda Prahou

Už sedmý ročník? Je to možné? Pěkně to utíká a letošní Spanilá jízda byla v mnohém zajímavější nežli předchozí. Však jí také předcházelo několik měsíců příprav.

Pro letošní pořádání akce byla zvolena nová koncepce plánování a úkoly se přerozdělují mezi členy FCC. Což je sice dobré, ale jak už to bývá, víc hlav, více názorů a k tomu naprosto rozdílných. Po dohadech nakonec převážili „konzervativci“ a koncepce celé akce zůstala zachována. Nuž výsledek posuďte sami:

Pátek 22. 9. 2006, 18:25 středoevropského času

Přípravy vrcholí, přijíždím na „velitelství“ do školy na Strossmayerák. Kontrolujeme potřeby a nastává lehký chaos a nervozita, zda-li máme vše. Po skupinkách se trousí nocležníci, kteří to mají do Prahy daleko nebo jen chtějí být přítomni centru dění a přespávají ve škole. Počet se ustaluje na 5 vozech na školním pididvorečku a dalších čtyřech venku. Zvažujeme zda-li započít s kontrolou potřeb, ale naše potřeby jsou přednější, máme hlad a jdeme ho tedy ukojit do restaurace „Na Mělníku“. Stává se z toho vcelku slušná zábava, rozproudí se diskuze, jíme a ani se nám moc nechce zpátky do školy. V jedenáct však restauraci opouštíme a pro cestu zpět volíme zrychlený přesun. Zábava se opět rozproudí, prohlížejí se fotky, pouští videa, debatí se o Fiatech a plánech na příští rok. Zbývá čas i na přípravu potřeb pro kontroly – to je již půlnoc pryč. Zajímavější úkoly testujeme sami na sobě, ostatní jen kontrolujeme. Vzhledem k tomu, že na sobotní noc je plánována oslava kulatých narozenin předsedy klubu, testujeme i soutěže, které budou zpestřovat program. Zalehli jsme až ve tři ráno, což se zdá býti dosti nerozumné vzhledem k sobotnímu vstávání v půl sedmé.

Je tedy sobota 23. 9. 2006, 6:30

Vstáváme. Tedy ti poslední vstávají a já zjišťuji, že patřím mezi ně. Rozhýbávám poněkud neochotné tělo sleduji „cvrkot“ , který mají na svědomí čilejší (buďto dříve ulehnuvší nebo dříve vstávající) kolegové. Jako obvykle se přípravy k výjezdu opožďují za časovým plánem a přestože pořadatelé mají začít s přípravou přejímky v půl osmé, teprve po půl vyjíždíme.

Naštěstí je místem přejímky nedaleká Letenská pláň. Tam již čeká netrpělivá skupinka pořadatelů. Oficiálně začíná přejímka v 8:00, je dost času a tak v klidu chystáme tiskopisy. Ale již přijíždí první soutěžní vůz - Fiat Topolino.

Přesto, že počasí je nádherné, babí léto v plném proudu, sluníčko svítí celý týden a předpověď na víkend vynikající, auta účastníků se trousí v nijak hojném počtu. Devět hodin, a na Letné stojí již přes dvacet pořadatelských vozů – převážně Fiatí klasika z let 70tých. Oproti tomu, soutěžních vozů je s bídou deset. K panice máme daleko, ale sakra to si dávají na čas.

S devátou hodinou nastal zlom a místo pořadatelských vozů začínají konečně přijíždět účastnické. Řeším s dopravní policií průjezd kolony Fiatů Prahou. Policejní doprovod je značně skeptický. Místo slibovaných motocyklů dostáváme k dispozici dva automobily, navíc doprava je na sobotní dopoledne nezvykle hustá a blíží se k chaosu. Po téměř půl hodině konečně dospějeme k oboustranně vyhovujícímu řešení. Výjezd z Letné pohlídá další narychlo povolaný automobil a nejvíce frekventované křižovatky zastaví nám přidělené automobily, na dálkově řízených křižovatkách bude v okamžiku příjezdu kolony nastavena zelená a policejní doprovod se mezitím přesune na další rušnou křižovatku. Vcelku snadné a vyhovující. Ovšem ....?

Deset dopoledne pryč, ukončení přejímky. Policie znervózní, na Letné stojí na šedesát vozů zúčastňujících se Spanilé jízdy Prahou. A to jsme ještě část pořadatelů odeslali do Kbel zajistit parkoviště.

Rozprava, pokyny pořadatelům a informace pro účastníky, snad to dobře dopadne. Řadíme se do kolony, had Fiatů je opravdu úctyhodný a poprvé pociťuji jisté obavy o průběh Spanilé jízdy. Doprava ještě zhoustla. Vyjíždíme.

Policie spolupracuje na výbornou, doprava na Letné je zastavena, nastává dopravní kolaps. První křižovatka, čekáme na zelenou, míjejí nás dva policejní vozy, zastavují provoz na další křižovatce a my nerušeně projíždíme. Ve zpětném zrcátku sleduji co se děje za mnou, je to dobré kam dohlédnu, samý Fiat, cca 20 vozů jede za mnou a drží kolonu. Postupujeme vpřed, projíždíme Malou stranu a pak přes most Legií k Národnímu muzeu. Na křižovatce svítí červená, padne zelená, projede 5 vozů, zbytek stojí. Čekám. Ze zadních pozic dostávám informaci, že vozy ještě stojí na Letné..... ?????

Teprve později se dozvídám, že kolonu roztrhl „umřelý“ Fiat, který blokoval průjezd a během 3 minut co byl znovu uváděn do chodu policie pustila dopravu a tím znemožnila průjezd zbytku kolony. Mnou vedená část kolony mezitím projíždí okolo Karlova mostu, Rudolfina a po nábřeží přijíždí na František, kde zastavujeme a čekáme na zbytek kolony. Budíme rozruch, což přece chceme. Turisté mávají, fotí i natáčí. Po půl hodinovém blokování dopravy nás konečně dojíždějí i poslední opozdilci, kteří, přestože byli na přejímce vybaveni mapou s trasou spanilé jízdy, přijíždějí ze všech směrů. Dále již kolona pokračuje pohromadě, v Těšnovském tunelu není přes hluk troubících klaksonů slyšet vlastního slova. Problémy způsobuje akorát nájezd na Hlávkův most přes Štvanici. Policie nikde. Operativně to řešíme zastavením kolony na Argentinské ulici a dalším čekáním. Přestávky využíváme k focení kolony i ke krátkým obhlídkám zúčastněných vozů. Mimo klasiky F 500, 600 a 850 se zúčastňuje i F 125 (125p), 128 (sedan, kupé), X 1/9, Alfa Romeo 1300 GT Junior, F 124 Cupé i Spider - jeden ve verzi Abarth. F 127, F 131, F Ritmo Cabrio, Lancia Delta HF Integrale, Alfa Romeo Spider a nejstarší vůz Fiat 514.

Závěr spanilé jízdy nás zavede do Kbel, kde parkujeme před Leteckým muzeem. Rozprava, informace o časovém plánu, návštěva leteckého muzea. Já spolu s pořadateli odjíždím na zámek Ctěnice. Tam je již přichystáno občerstvení v podobě opékaných klobás. Účastníci akce mimo občerstvení mají ještě zajištěnu „kulturní potravu“ v podobě zámeckých interiérů nebo zámecké kočárovny. Perfektní prostředí parku svádí k nicnedělání a relaxaci.

Instrukce k pořadatelům a odjíždíme na další kontrolní stanoviště. Kontrol je 5 včetně té ve Ctěnicích. Plní se rozličné úkoly, házení řemenů na klikovou hřídel, šroubování matky na závitovou tyč, odpovídá se na testové otázky či určuje vlastní hmotnost. Zabrat dalo jednoduché, ale přesto složité puzzle dopravní značky či výměna kola na čas, pohodové bylo naopak ježdění autíčkem na cíl a jízda na koloběžce. Nechybí ani jízda zručnosti – zastavení mezi čárami, couvání do středu branky.

Trasa byla projížděna podle šipkového itineráře, vedla po okrajových částech a okolí Prahy, měřila 36 km. Cílem byla Chvalská tvrz v Horních Počernicích. Tam účastníci využili několika restauračních zařízení a netrpělivě očekávali vyhodnocení výsledků soutěží a tombolu. Ano, premiérově jsme letos zkoušeli tombolu a účastníci ( i pořadatelé) projevili nebývalý zájem. Díky sponzorům bylo o co soutěžit, ceny hodnotné a bylo jich mnoho.

Zábavnou tombolou jsme tedy vyplnili čekání na výsledky a po jejím ukončení přistoupili k vyhlášení vítězů. V 19 hodin se všichni dozvěděli jména vítězů a krátce po čtvrt na osm byla akce ukončena.

Pro nás to však teprve začalo. Předseda, náš oslavenec s půlstoletím na krku odjel do školy připravit večerní párty. Někteří jeli zagarážovat vozy a zbytek posedával v restauraci. V devět večer jsme v koloně 6 vozů přejeli do školy, kde se pomalu rozjížděla oslava. Přítomno bylo 32 gratulantů. Byly předány dary, mimo jiné hromadně zakoupený, skutečně věrný model Fiat X 1/9 a dárkový poukaz. Na co dárkový poukaz? Nechte se překvapit. Popřáli jsme a neodpustili si ani hobla. Padesát „kousků“ bylo krušných pro všechny zúčastněné. Karel se pronesl a bylo přistoupeno ke střídání, ovšem „kozu“ nikdo vystřídat nechtěl......

Pak už slavnostní přípitek, tlachalo se, hrál fotbálek, prohlížely fotky a videa. Ve dvě ráno když už byla společnost poněkud zmožena únavou a pitím, padl návrh na soutěžní klání na koloběžkách. Ihned se započalo s přípravou dráhy za kterou posloužila dlouhá chodba před školní jídelnou. Nastavěly se kužely a trénovalo se. Do soutěže se přihlásilo 16 odvážných, rozlosovalo se kdo s kým a vyřazovacím způsobem jsme se prokousávali do finále. Boj byl tuhý a o překvapivé situace nebyla nouze. Pády byly přímo ukázkové a je s podivem, že to všichni přežili ve zdraví. Řev při povzbuzování musel být slyšet hóóódně daleko. Vítězem se stala Šílená Eliška a špatně si nevedla ani děvčata. 3. místo pro Petru, v těsném závěsu pak Markéta. Míra měl těžké rozhodování komu při boji o 3. místo fandit.....

Ještě nám toho nebylo dost a tak následovaly závody na rudlech. Pro vydýchání jsme si ve 4 ráno vyprávěli vtipy, ne zrovna vhodné do společnosti. Poslední vytrvalci zalehli v půl šesté ráno.

Neděle 24. 9. 2006, 7:00 – 11:00

V tomto časovém rozmezí se probírali jednotliví účastníci narozeninové oslavy. Jídelna se změnila ve slušnou noclehárnu, přespávalo 20 osob. Slavnostně byl načat dort a ke snídani jsme si pouštěli záběry z noční koloběžkové šou.

V pravé poledne jsme hromadně opustili malý školní dvorek a rozjeli se do domovů.

Mezihrou byla jízda ve skupině s Vlasovcem, Ondrejem a Markem s Tomem. Na křižovatce u Národního muzea jsem si na červené stoupl vedle Vlasovcovy šestikule a začalo tůrování motorů. Chodci a turisté to brali jaké vítané zpestření prohlídky města a sledovali jak se situace vyvine. Oranžová. Zelená - start. Zajímavý boj předčasně ukončilo auto zaparkované uprostřed jízdního pruhu. Na magistrále jsme ještě lehce kravili, ovšem hrozba sankcí za překročení rychlostních limitů nás umravnila. Na Jižním Městě jsem se odpojil od zbytku kolony a pokračoval domů.....

Startovné : 350,-
      v ceně je zahrnuto:
      - 2x prohlídka zámku Ctěnice nebo zámecké kočárovny
      - 2x občerstvení – klobása

Zastoupení :

    celkem cca. 70 vozů Fiat, Lancia, Alfa Romeo

Výsledky :

    Soutěže elegance:
      1. místo - Vincenc Patócs - Fiat Topolino - 1936
      2. místo - Tomáš Achs - Fiat 500 - 1970
      3. místo - Jan Šipka - Fiat 124 Abarth Rally - 1973

    Orientační soutěž:
      1. místo - Tomáš Achs - Fiat 500 - 1970
      2. místo - Petra Janečková - Fiat 850 - 1968
      3. místo - Jaroslav Šaloun - Alfa Romeo GT 1300 Junior - 1967

    Pořadatelská cena:
      Petr Zeman - Fiat 514 - 1929

    kompletní výsledková listina

Trasa : 10 km spanilá jízda + 36 km orientační soutěž

PS:Počasí bylo nejlepší jaké nás mohlo potkat. Pravé „babí léto“, sluníčko svítilo celý den, nebe bez mráčku a teploty okolo 20°C. Však také účast byla zatím největší ze všech 7 ročníků Spanilé jízdy Prahou. Poněkud nás zklamala jízda centrem města, kdy se přes veškerou snahu nepodařilo udržet kolonu pohromadě. Auta i přes vybavení mapou se zakreslenou trasou beznadějně bloudila. Nicméně do Kbel jsme dorazili pohromadě. Na příští ročník máme o čem přemýšlet a co měnit, s doprovodem policie se asi moc počítat nedá, neb další fiasko už riskovat nebudeme. Ovšem konec dobrý, všechno dobré. Myslím, že Letecké muzeum Kbely bylo zajímavým obohacením akce, prohlídka zámku a kočárovny Ctěnice pak rozšířila obzor nejen mimopražským účastníkům. Osvědčila se i tombola a pokud budou ceny do ní, stane se tradičním doplňkem akce.

Fotogalerie :

Autor textu: Ondřej Kroutil - Kronikář Fiat Car Classic

Autoři fotografií: Ondřej Kroutil, Ondrej Nagy, Petr Polach

© 2003 Fiat Car Classic, Czech Republic
web: Marek Lengál, Martin Maštálka