110 let značky FIAT

Přípravy nebyly jednoduché a dá se říci, že výstava se rodila dlouho a ve velkých bolestech. První plány na akci takového rozsahu začaly být řešeny mezi kluby Fiat Car Classic a Fiat klubem Praha již před 3 lety, pak na chvíli upadly v zapomnění a před rokem znovu nabyly na aktuálnosti. To jsme sháněli investora a důstojné místo pro výstavu. O místě bylo rozhodnuto v podstatě předem, vítězem se jednoznačně stal pražský zámek Troja se zahradou, jež nemá konkurenci a kde už probíhala výstava ke 100 letům značky. Nyní již akci bránil jen drobný nedostatek, finance. Po sečtení nákladů na pronájem zahrady a dalších drobných výdajů jsme se dostali na částku převyšující 100 tisíc. V rámci úspor tedy bylo přistoupeno k řešení výstavy jako jednodenní s přípravou již v pátek navečer a ukončením v sobotu odpoledne.
Roční jednání s Fiat ČR neslibovalo nijak valný úspěch, finanční krize byla dobrou výmluvou. Nicméně stále nebylo definitivně rozhodnuto a nakonec nám alespoň nějaká finanční podpora přislíbena byla.
Protože s akcí již byla veřejnost obeznámena, vystavovatelé částečně zkontaktováni a proběhla také jednání o pronájmu zámeckých prostor, nechtělo se nám od výstavy ustoupit.
Po tomto (z dnešního pohledu) odvážném rozhodnutí jsme začali jednat. Obvolána byla zhruba stovka vystavovatelů, definitivně dohodnut Trojský zámek. Avšak stále zbývala poslední maličkost – sehnat finance na pronájem zámku. Doufali jsme ve finanční podporu Fiatu ČR, snad alespoň pár tisíc....
V půli srpna nám však Fiat ČR sdělil, že nemá dostatek finančních prostředků k podpoření výstavy, tudíž absolutní nula a ztráta času dlouhým jednáním o ničem.
Když už začínala působit beznaděj, podařilo se přesvědčit velkého fandu značky a majitele Autocentra Dojáček, jenž se již dlouhá léta zabývá prodejem a servisem vozů Fiat. Díky panu Karlu Dojáčkovi se tedy mohla výstava uskutečnit, zaplatil totiž celý pronájem.
Už jsme si přáli jen, aby vyšlo počasí a přijela nějaká auta.
Pátek 4. září. Jak jinak, počasí tragické. Z celé republiky fiatáři hlásí průtrže. Nicméně v Praze to tak zlé nebylo, sice foukal silný vítr, ale naštěstí bez deště.
Po šesté hodině začalo přijíždět jedno auto za druhým, odtahové vozy a vleky chrlily Fiaty, rozmisťovaly se zábrany a provazy, připravovaly popisky.
Setmělo se brzy, v osm již nebylo téměř vidět, ovšem nasvícený zámek a zahrada s lampami propůjčovaly přípravám a zámku zvláštní atmosféru. Všude se hemžili lidé připravující akci. Nezastavili jsme se až do dvou ráno, kdy byly přivezeny poslední dva vozy.
A co se dělo dále? Sobota, den „D“. Bohužel, počasí, alfa omega zdařilé výstavy, bylo proti nám. Opět odevšad dostávám hlášky o silném dešti a přeháňkách, spousty vystavovatelů příjezd ruší, přicházíme o polovinu předválečných vozů. Nicméně v Praze se počasí relativně drží, silný vítr rozhání mraky a dokonce na nás svítí sluníčko!
Od půl osmé opět začalo přijíždět jedno auto za druhým, od Fiatu 500, 600, 850, 127, přes 124 všech verzí, 125, 128, 131, X 1/9, 1100, 1300 až po Fiat 1500.
K nejstarším vozům výstavy patřil Fiat 514 (1929), Fiat 501 S (1926), hned tři vozy Fiat Topolino, přičemž specialitou bylo Topolino karosované firmou Weinsberg, přivezené slovenským majitelem Jurajem Semankem. Mimo Fiata 1100 (1939) zde byl i jeho přímý předchůdce Fiat 508 C (1938).
Raritami výstavy byl traktor Fiat 211 R (1954), Fiat Dino 2400 Coupe (1972), Fiat 600 D Multipla (1966) nebo Fiat 2300 S Coupe (1964). Nechyběly samozřejmě ani karosářské kreace. Na podvozku Fiata 500 to byl vůz firmy Vignale - Gamine Spider (1968) a pro podvozek Fiat 850 nízké kupé navržené firmou Moretti. Sportovní nadšence pak potěšil Abarth 124 Rally, Abarth 850 TC nebo Fiat 128 Rally v úpravě pro skupinu B. Samostatnou kapitolu tvořila výstavní sekce věnovaná licencím. Zde byl k vidění polský Fiat 125p i 126p, Steyr, NSU Jagst a samozřejmě VAZ 2101, perličkou byl VAZ 2103 v úpravě VB.
Nechybělo ani několik novějších vozů Fiat z let devadesátých; Ritmo, Panda, Uno, Tipo, Croma nebo Tempra přece psaly dějiny značky stejně, jako vozy o generace starší.
Celkem 150 vozů, přitom těch historických (do roku 1984), téměř 120. Musím říci, že šlo o čiré fandovství, vozy byly přivezeny opravdu ze všech koutů republiky a bez jakékoliv náhrady za cestu, přitom někteří přivezli až šest vozů Fiat!
Zahajovací projev v devět hodin si mezi sebou svorně rozdělili předseda Fiat klubu Praha – Pavel Štěpánek, hlavní sponzor – Karel Dojáček a hlavní pořadatel, místopředseda Fiat Car Classic – Ondřej Kroutil.
Pak již nic nebránilo rozhlédnout se po vystavených vozech a připomenout si historii jedné z neslavnějších automobilových značek.
Kronikář Fiat Car Classic
Ondřej Kroutil