
17. dubna 2004 - V. ročník setkání italských vozů v Poděbradech
Jako každoročně srazu předcházela dlouhá příprava. Ještě v listopadu minulého roku byl zvolen termín akce, zajištěn kemp a vytyčena trať. V novém roce pak byla vytvořena konečná podoba šipkového itineráře, podle kterého se trasa orientační soutěže projíždí. Dále byly rozeslány pozvánky s přihláškami a stanoveny úkoly pro kontrolní stanoviště.
Nastal pátek 16. dubna a já jakožto ředitel soutěže vyrazil do kempu Golf, ve kterém se setkání již tradičně pořádá. Do kempu jsem přijel ve 14 hodin a k ruce měl dva pořadatele. S nimi bylo třeba připravit pořadatelské zázemí, přejímku, zajistit chatky a vyvěsit upoutávky. Pár minut po druhé hodině přijel další pořadatelský vůz a přivezl věci potřebné pro plnění úkolů na kontrolních stanovištích.
V půl čtvrté bylo téměř vše připraveno a z Prahy přijel Karel Kříž, předseda FCC, se svým Fiatem 850 Sport Coupe (1971). A také první soutěžní vozy, dva Fiati 500 z Moravy a zajímavá karosářská verze téhož vozu - kabriolet Fiat 500 Vignale-Gamine (1968). Pak se již proud přijíždějících účastníků a pořadatelů nezastavil a to až do 23 hodiny, kdy přijela poslední posádka z Ostravy s Fiatem 128 A (1975).
Celý večer probíhal jako sraz fiatářů, debatovalo se o všem možném, ale hlavně o Fiatech. S těmi, co se s námi dlouho neviděli, jsme si navzájem ukazovali fotky i celá alba, někteří se chlubili novými přírůstky do automobilové sbírky. Příjemná atmosféra vydržela až do jedné hodiny ráno, kdy jsme opustili restauraci.
V sobotu jsme byli na nohou již od sedmi hodin ráno a ihned započali s přípravou místa pro registraci účastníků. Ještě ani nebylo vše dokončeno a již začali přijíždět první fiatáři. Přestože přejímka byla oficiálně stanovena na devátou hodinu, už v 7:45 stála před branami kempu první vozidla. Poté následovalo jedno vozidlo za druhým, a to až do půl dvanácté. Rozeslali jsme kolem 160 přihlášek a vyplněných se jich vrátilo sotva 30. Po takové odezvě jsme očekávali příjezd šedesáti, max. osmdesáti vozidel. Již v půl jedenácté nám však bylo jasné, že skutečnost naše očekávání dalece předčí. Musím přiznat, že tak neuvěřitelným počtem účastníků jsme byli příjemně zaskočeni. Bylo vydáno poslední startovní číslo (80) a fronta u přejímky stále nebrala konce. Na řadu tak přišla technika, musely být dotisknuty další startovní čísla. Posledním vydaným startovním číslem byla 101! 101 vozů zaplnilo obrovský kemp a bylo mezi nimi co obdivovat.
Zastoupení italských značek bylo skutečně pestré: Lancia, Autobianchi, Alfa Romeo, Maserati a samozřejmě Fiat. Nejstaršími automobily srazu byly Fiat 514 z roku 1929 pana P. Zemana a Fiat 514 Spider z roku 1930 pana J. Egidyho. Přijeli i dva účastníci ze Slovenska. Pan J. Semanko přivezl Autobianchi Bianchinu (1962) a pan J. Krčula přijel s Fiatem 128 Sport Coupe (1975). Další zajímavostí byl terénní Fiat Campagnola (1955) pana V. Gajdoše nebo Fiat 900 T (1977), dodávka na podvozkové plošině Fiatu 850, se kterým přijel pan P. Vrba.
Vystavené automobily jsem si nestačil ani prohlédnout, neboť bylo potřeba stále něco zařizovat (což každý, kdo podobnou akci někdy pořádal, dobře ví). Rozdával jsem pořadatelům potřeby na kontroly, ukazoval jim jejich stanoviště a řídil průběh celé akce. Na takové množství účastníků a automobilů bylo potřeba 28 pořadatelů. Těmi byli někteří členové klubu FCC, naši přátelé a příbuzní.
V 11:45 proběhla rozprava s účastníky, po níž byla soutěž oficiálně zahájena. Prvním úkolem bylo pomocí pantomimy předvést vylosované zvíře. Následovala jízda zručnosti, ve které soutěžící určovali průjezdní výšku svého vozidla, zastavovali ve středu branky či zajížděli do garáže. A dále již pokračovali dle šipkového itineráře.
Na trase dlouhé 35 kilometrů soutěžící museli zodpovědět otázky samokontrol, přiřadit k fotografiím objektů názvy obcí, ve kterých se nacházejí, a plnit úkoly na dalších kontrolních stanovištích. Letošní jubilejní ročník jsme obohatili o druhou variantu itineráře, která spočívala v průjezdu trasy odzadu. Kontroly se tím rovnoměrně zatížily a zároveň se celá soutěž výrazně urychlila. Celých 10 kilometrů vedlo po Poděbradech a nemálo posádek se dvojím itinerářem cítilo zaskočeno. To zejména když se neustále potkávali. Do cíle však dojeli všichni a v dobré náladě.
Plnění úkolů mělo soutěžící především pobavit, ale také prověřit nebo obohatit jejich vědomosti z historie italského automobilismu. Mimo výše uvedených stojí za zmínku např. přiřazování 10 součástek z vozů Fiat k typům, ze kterých pocházeli, či vyjmenování italských karosářů a designérů. Neobvyklým a zajímavým úkolem bylo určit k jakým typům vozů patří vystavené volanty.
Poslední soutěžící odstartoval ve dvě a v zápětí začali do cíle přijíždět první posádky. Soutěž ukončili zbloudilci, kteří přijeli v šest hodin odpoledne. Pořadatelé průběžně opravovali jízdní výkazy a vyhodnocovali vítěze v soutěži elegance. I přes nečekaný počet účastníků srazu jsme se s vyhlášením výsledků a oceněním vítězů příliš neopozdili. V 18:30 jsme začali s vyhlašováním vítězů soutěže elegance - 1. místo Fiat 124 Spider pana K. Procházky, 2. místo Fiat 500 Vignale-Gamine pana J. Achse, 3. místo Fiat 850 Spider pana S. Kopeckého. Poté jsme vyhlásili vítěze orientační soutěže - na 1. místě se umístil pan J. Semanko s vozem Autobianchi Bianchina, na 2. místě pan M. Nosák s Fiatem 600 a na 3. místě pan R. Pavlíček s Lancií Delta Integrale. Protože se jednalo o páté, výroční setkání, ocenili jsme věcnou cenou i čtvrté "bramborové" místo, na němž se umístil pan R. Ehlen s Fiatem 850 Special a získal tak košík brambor.
Po vyhlášení výsledků se většina soutěžících rozjela do svých domovů a pořadatelé si mohli konečně vydechnout a jít se najíst. Pak již nic nebránilo rozvinutí debaty o proběhlé akci a přípravách na další. Poslední účastníci a pořadatelé odjeli v neděli dopoledne. Jako ředitel soutěže bych rád ještě jednou poděkoval všem pořadatelům a samozřejmě také účastníkům.
Startovné : 300, - (v ceně je zahrnuta 2x večeře)
Zastoupení :
- 1x Maserati
- 2x Lancia
- 1x Jagst
- 4x Alfa Romeo
- 1x Autobianchi
- 93x Fiat (500, 600, 600 D, 850 BN, 850 Special, 850 Coupe, 850 Sport Coupe, 850 Spider, 124 A, 124 Sport Coupe, 124 Spider, 125 p, 127, 128 A, 128 Rally, 128 Familiare, 128 Sport Coupe, 514, 514 Spider, 900 T, 1100, X 1/9, Campagnola)
Výsledky :
Soutěž elegance:
- 1. místo - Fiat 124 Spider (1981) - Karel Procházka
- 2. místo - Fiat 500 Vignale - Gamine (1968) - Jiří Achs
- 3. místo - Fiat 850 Spider (1969) - Slavomír Kopecký
Orientační soutěž:
- 1. místo - Autobianchi Bianchina (1962) - Juraj Semanko
- 2. místo - Fiat 600 (1959) - Miroslav Nosák
- 3. místo - Lancia Delta Integrale ( 1989) - Radek Pavlíček
Trasa : Orientační jízda 35 km
PS: Asi jsme se poučili ze svých chyb a tento ročník patří k nejúspěšnějším, alespoň co se týče počtu automobilů. Tak vysoký počet účastníků nás docela zaskočil, musím ale dodat, že příjemně. Padla magická 100, navíc se setkání stává již třetí ročník po sobě mezinárodním. Přijíždějí také stále zajímavější vozy a sraz je díky tomu pestřejší, naplňujeme i "sraz italských vozidel". Pravidelně se totiž zúčastňují značky Lancia či Alfa Romeo. Jsme rádi, že i letos přijel pan Egidy jedním z nejstarších Fiatů na srazu - 514 Spider (1930), navíc přijel i pan Zeman s Fiatem 514 z roku 1929.
Díky nadšení pořadatelů se podařilo zvládnout vše bez problémů a pokud snad vznikla někde drobná chybička, byla opravdu jen drobná.... Myslím, že se nám daří všechny nedostatky eliminovat a oproti loňskému setkání jsme se ještě zlepšili. Není to jen sebechvála, ohlasy na našich internetových stránkách mi dávají za pravdu.
Do budoucna jistě bude stát za úvahu zda opět vytvořit dvojí itinerář a dále pak setkání stále vylepšovat.
Kompletní výsledková listina - trasa A i B
|