Poděbrady 2000
Poděbrady 2001
Poděbrady 2002
Poděbrady 2003
Poděbrady 2004
Poděbrady 2005
Poděbrady 2006
Poděbrady 2007
Poděbrady 2008
Poděbrady 2009
Poděbrady 2010
Poděbrady 2011
Poděbrady 2012
Poděbrady 2013
Poděbrady 2014
Poděbrady 2015
Poděbrady 2016
Poděbrady 2017
Poděbrady 2018
Poděbrady 2019
Poděbrady 2020
Poděbrady 2021
Poděbrady 2022
Poděbrady 2023
Poděbrady 2024
Spanilá jízda 2000
Spanilá jízda 2001
Spanilá jízda 2002
Spanilá jízda 2003
Spanilá jízda 2004
Spanilá jízda 2005
Spanilá jízda 2006
Spanilá jízda 2007
Pražská jízda 2008
Pražská jízda 2009
Pražská jízda 2010
Pražská jízda 2011
Pražská jízda 2012
Pražská jízda 2013
Podzimní jízda 2014
Podzimní jízda 2015
Podzimní jízda 2016
Podzimní jízda 2017
Podzimní jízda 2018
Podzimní jízda 2019
Podzimní jízda 2020
Podzimní jízda 2022
Podzimní jízda 2023
Dovolená s Fiaty 2001
Dovolená s Fiaty 2003
Dovolená s Fiaty 2004
Dovolená s Fiaty 2005
Dovolená s Fiaty 2006
Dovolená s Fiaty 2007
Dovolená s Fiaty 2008
Dovolená s Fiaty 2009
Dovolená s Fiaty 2010
Dovolená s Fiaty 2011
Dovolená s Fiaty 2012
Dovolená s Fiaty 2013
Dovolená s Fiaty 2014
Dovolená s Fiaty 2015
Dovolená s Fiaty 2016
Dovolená s Fiaty 2017
Dovolená s Fiaty 2018
Dovolená s Fiaty 2019
Dovolená s Fiaty 2020
Dovolená s Fiaty 2021
Dovolená s Fiaty 2022
Dovolená s Fiaty 2023
Dovolená s Fiaty 2024
Víkend s Fiaty 2001
Víkend s Fiaty 2002
Víkend s Fiaty 2004
Víkend s Fiaty 2005
Víkend s Fiaty 2006
Víkend s Fiaty 2007
Víkend s Fiaty 2008
Víkend s Fiaty 2009
Víkend s Fiaty 2010
Víkend s Fiaty 2011
Víkend s Fiaty 2012
Víkend s Fiaty 2013
Víkend s Fiaty 2014
Víkend s Fiaty 2015
Víkend s Fiaty 2016
Víkend s Fiaty 2017
Víkend s Fiaty 2018
Víkend s Fiaty 2019
Víkend s Fiaty 2020
Víkend s Fiaty 2021
Víkend s Fiaty 2022
Víkend s Fiaty 2023
Víkend s Fiaty 2024
Expedice Říp
Expedice Kokořín
Expedice Pravda
Expedice Ukrajina
Expedice Grossglockner
Expedice Peklo
Expedice Konopiště
Expedice Halíř
Expedice Písty
Expedice Terezín
Expedice Lužná
Expedice Zvířetice
Expedice Strnadice
Expedice Tuzex
Expedice Džbán
110 let FIATu
120 let FIATu
125 let FIATu
Kunratická tvrz 2009
Kunratická tvrz 2010
Akce Plzeň
Pizza Party
Klubové schůzky
Výroční schůze
 
Reklama :

DOMÉNY - WEBHOSTING - SERVERHOSTING

XV. ročník setkání italských vozů v Poděbradech 26.4.2014



Poděbradské setkání italských vozů letos slaví výročí. Pro 15. ročník jsme přemýšleli o nějakých novinkách či alespoň o něčem výjimečném. Jenže nakonec vše proběhlo stejně jako loni, kdy jsme na koncepci celé akce zaznamenali jen pozitivní ohlasy, a tak vlastně ani nebyl důvod akci nějak vylepšovat. Něčím navíc byly pak pouze památeční samolepky odkazující právě na letošní výročí.

Po nezbytném překonání byrokracie, tedy získání potřebných povolení od úřadů, můžeme zahájit přípravy na další ročník setkání italských vozů v Poděbradech… Vytyčeny a projety jsou trasy, rozděleny soutěžní úkoly, zajištěno zázemí pro přejímku i ukončení akce, domluveno ubytování i něco navíc…

Den před akcí, tedy pátek, pro mě osobně byl poněkud hektický. Přestože volný den sliboval dostatek času na vše, již záhy se mi ho nedostávalo. Pojal jsem totiž za vlastní nápad, že na poděbradskou akci pojedu nevyzkoušeným, předchozích 10 let neprovozovaným vozem Fiat 238 E z roku 1980 s originální obytnou vestavbou firmy Weinsberg. Do Fiata jsem pak navíc naložil celou rodinu čítající dvě malé děti Otakara a Nelu a manželku Renatu a doufal, že dojedu nejen do Poděbrad, ale i zpět.

Všem co mají děti, asi nemusím vysvětlovat, proč původně plánovaný odjezd v dopoledních hodinách vykrystalizoval do třetí odpolední. Odpolední páteční pražský provoz stál jako obvykle za to. Tudíž původně plánovaný příjezd do Poděbrad v koloně čítající 3 vozy se stal stíhací jízdou. Vše naštěstí fungovalo tak, jak mělo a Poděbrady nás přivítaly ve čtyři odpoledne.

Následovaly obvyklé přípravy jako umístění šipek pro příjezd na přejímku či poslední kontrolní průjezd trasy orientační soutěže. A bohužel se ukázalo, že bude nutné i vyřešení drobných problémů. Jedním z těch větších byla uzavírka části trati z důvodu výstavby kanalizace, kdy si následná oprava téměř sedmdesáti itinerářů vyžádala nemálo času.

Až do desáté večerní pak přijížděli účastníci i pořadatelé. Mimo jiné i posádka Fiata Ritmo ze Slovenska. Loni velmi povedené grilování se podařilo zopakovat i letos, počasí tomu naštěstí více než přálo. Poslední věrní tak zalehli až hluboko po půlnoci.

Sobota slibovala již od sedmi ráno krásný den a tak jsme, jak jinak nežli vyspalí a svěží, začali připravovat přejímku na kolonádě. Brzy jsme také přivítali první účastníky a pak už se proud vozidel nezastavil až do jedenácté hodiny dopoledne, kdy byl odbaven poslední soutěžící s vozem Ferrari 308 . Fronta se chvílemi táhla i desítky metrů, účast byla opravdu rekordní. Dle našich záznamů jsme na kolonádě přivítali na 150 vozidel, od nejstaršího Fiata Topolino z roku 1936 až po současnou Alfu Romeo 159.

Klasika z let 60. až 80. tvořila něco více než polovinu, druhou část pak youngtimery od roku 1980. Italská produkce byla již tradičně nejhojněji zastoupena značkou Fiat, ale zahanbit se nenechala ani Alfa Romeo či Lancia. Díky letošní spolupráci s Alfa Romeo klubem byla k vidění pestrá řada vozů z let 80. a 90. Italské vozy doplnilo i již zmíněné Ferrari 308 či Autobianchi A 112 a Piaggio APE 50. Licence pak podpořila značka Zastava či Polský fiat. Zkrátka bylo opět na co koukat.

V jedenáct hodin byla po přivítání a krátké rozpravě zahájena tradiční soutěž převleků jako doplňku automobilu. Diváky pobavilo celkem 6 posádek rozdělených do dvou kategorií – „recese“ a „dobové“. V dobových převlecích zaujaly angažované rodiny, třeba „Na výletě“ s vozem Fiat Topolino nebo Fiat 238 s „Hodinou tělesné výchovy“. Převleky recesní pak zastupoval Fiat 126p a „Odjezd na dovolenou“ a Piaggio Ape 50 jako „Italská gondola“ přepadená „Piráty sinic“ přiřítivší se s Fiatem 124 Sport Coupe.

Následovala hodinová pauza na oběd, kdy se pořadatelé přesunuli na svá kontrolní stanoviště a v jednu pak byla z poděbradské kolonády odstartována orientační soutěž.

Trasa po nucené úpravě měřila okolo 30 kilometrů a projížděla se dle šipkového itineráře. Pro ulehčení pořadatelům a rovnoměrné zatížení kontrolních stanovišť jsme i letos připravili dvě varianty itineráře, které se navzájem projížděly protisměrně. Samokontroly ani fotografie objektů nedělaly nijak zvláštní problémy, ovšem jinak to bylo se soutěžními úkoly.

Na první kontrole bylo nutno zatlouci hřebík do trámku, což bylo výrazně ztíženo speciálně vyrobeným zahnutým kladivem. Dále bylo potřeba odkrokovat určenou vzdálenost, délka kroku se přitom fixovala řetězem. V podstatě nesplnitelným úkolem bylo v časovém limitu dvou minut přiřadit 15 přístrojových desek k 15 motorovým prostorům vozů Fiat. Ti nejlepší zvládali něco přes polovinu.

Kontrola číslo 2 byla poměrně jednoduchá, šlo o klasické šroubování svíček do hlavy válců na čas. Následovala testová otázka a odpověď na ni.

Na trojce bylo nutné shodit na tři hody co nejvíce kuželek, vyluštit 6 názvů italských automobilek psaných Morseovou abecedou a jen po čichu poznat druh a název různých kapalin.

Čtvrtá kontrola se vracela na místo kontroly druhé, tedy opět šroubování svíček do hlavy válců na čas, ovšem tentokrát se nehodnotila rychlost, nýbrž pravidelnost, tedy rozdíl dosažených časů. Následovala opět testová otázka.

Pátá a poslední kontrola byla zdvojená, kvůli zkrácení trasy nám totiž vypadlo i kontrolní stanoviště, a tak bylo přesunuto do prostoru cíle, do poděbradských rádiovek s rondokubistickou stavbou vysílače. A co že se tam tedy dělo? Nejdříve bylo potřeba poslepu projet na přesnost určenou vzdálenost, což by některým řidičům dělalo problém, i kdyby viděli, kam jedou. Následoval hod, vlastně kutálení pneumatiky na přesnost. Dále pak určování předmětů – autodílů po hmatu. Těžkým oříškem bylo přiřadit 11 volantů ke správným typům automobilů Fiat, a to i přes nápovědu v podobě možností. A pak jsme si „posvítili“ na povinnou výbavu. Kdo něco neměl, hned vyfasoval trestné body. Problém měl hlavně ten, kdo s sebou nevezl rezervu, protože poslední úkol spočíval v odhadu tlaku právě ve své rezervě…

Během čekání na výsledky a vyhlášení vítězů si všichni dali večeři a při posezení čas rychle utíkal. Přesto byli někteří velmi netrpěliví a popoháněli nás k vyhlašování. To nakonec proběhlo krátce po osmnácté hodině a oceněni byli všichni účastníci soutěže převleků a dvě kategorie orientační soutěže – klasik a youngtimer.

Rozdali jsme diplomy, poháry i medaile, předali pamětní listiny a ukončili oficiální část dnešního programu. Následoval přesun do zemědělské školy, kde opět probíhalo grilování a neformální posezení. Probírali jsme dnešní den, co změnit a co naopak nechat, jak je. Po předchozí noci se však únava přihlásila dříve, a tak do půlnoci vytrvalo opravdu jen pár nejvěrnějších.

Nedělní dopoledne proběhlo v duchu odjezdu a balení. Vše bylo nutné uvést do původního stavu, srovnat účty a naplánovat přesun do motorestu Oáza v Kersku, kde bylo pro zájemce připravené testování historických automobilů na původnost. Ještě společný oběd a pak se i poslední účastníci poděbradského setkání loučí.

Startovné : 350,- při platbě předem (450,- pro platící při přejímce)

Zastoupení :

    Celkem cca 150 vozů
  • Fiat 500, 600, 850, 124, 125, 126, 127, 128, 130, 131, 1300, 238, Topolino, X1/9, Dino, Ritmo, Uno, Croma, Punto, Barchetta, Coupé
  • Alfa Romeo GTJ, Giulietta, GTV, Spider, 75, 155, 156, 159, 164
  • Autobianchi A112
  • Ferrari 308
  • Innocenti Elba
  • Lancia Delta, Gamma, Thema
  • Piaggio Ape
  • Siata Spring
  • Zastava 1100
Výsledky :

  Orientační soutěž:
  • 1. místo - Jan Macourek - Fiat 127 (1976)
  • 2. místo - Miroslav Nosák - Fiat 124 Sport Coupe (1972)
  • 3. místo - Michal Jakeš - Fiat 128 Sport Coupe (1973)
  Orientační soutěž - Youngtimer:
  • 1. místo - Václav Holý - Innocenti Elba (1996)
  • 2. místo - Pavel Firýt - Lancia Thema (1992)
  • 3. místo - Pavel Pondělík - Fiat Uno (1985)
  Soutěž převleků posádek - dobové:
  • 1. místo - Vincenc Patócs & spol. - Fiat Topolino (1936)
  • 2. místo - Ondřej Kroutil & spol. - Fiat 238 (1980)
  • 3. místo - Magda Staňková - Fiat 850 (1969)
  Soutěž převleků posádek - recesní:
  • 1. místo - Miroslav Nosák & spol. - Fiat 124 Sport Coupe (1972) - "Piráti"
  • 2. místo - Jiří Najman & spol. - Piaggio Ape 50 (1980) - "Gondola"
  • 3. místo - Petr Polach a Kateřina Fišerová - Fiat 126p (1987) - "Odjezd na dovolenou"

Trasa : 35 km orientační soutěž



PS: Dá se říci, že letošní Poděbrady byly z pořadatelského hlediska vcelku bezproblémové, až na vynucenou změnu itineráře. Pohodové je páteční i sobotní grilování, počasí tentokrát vyšlo neskutečně nádherné, teplé, skoro až letní. Prostě paráda. Však ta rekordní účast tomu napovídá. Pravdou je, že letos nás masivně podpořil Alfa Romeo klub, který sice na kolonádu pozval novější vozy, ale snad v o to větším počtu dorazily. V nebývale silném zastoupení přijely i Lancie, tolik modelů Delty a Gammy se v tuzemsku vidí pohromadě opravdu málokdy. Modelová i ročníková pestrost rozhodně není na škodu, své fanoušky si jistě najde i třeba jen tři roky starý model Alfy Romeo Brera Spider…

Kompletní výsledková listina v XLS (nutný nainstalovaný Excel)

Fotogalerie :

Autor textu: Ondřej Kroutil - Kronikář Fiat Car Classic

Autoři fotografií: Julie Kamelská, Ondřej Kroutil, Ondrej Nagy, Petr Polach

© 2003 Fiat Car Classic, Czech Republic
web: Marek Lengál, Martin Maštálka