Klubové testace vozidel
na historickou původnost
O co jde?
Klubová testace historických vozidel má vpodstatě dvojí význam podle toho, zda má testované vozidlo platné doklady:
- má-li platné doklady, tedy je-li vozidlo provozováno na tzv. "bílých" značkách, slouží testace
- k získání zvýhodněné sazby pojištění z odpovědnosti provozu vozidla (nabízí-li pojišťovna tuto možnost)
- k prominutí poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (tzv. "ekopoplatek") při přeregistraci vozidla
- k povolení vjezdu do nízkoemisních zón (v budoucnosti)
- nemá-li vozidlo platné doklady, je testace na historickou původnost prvním stupněm ke získání veteránských dokladů a tzv. "zelených" značek
Krajskou testaci, která pro vozy bez platných dokladů vpodstatě nahrazuje STK a která tvoří tzv. druhý stupeň testování, provádí krajské testační komise (je zřízena vždy 1 v každém kraji) a při volbě termínu klubové testace je potřeba mít na paměti fakt, že krajská testace musí být provedena nejvýše 1 měsíc po testaci klubové!
Co musí vozidlo splňovat?
- svým datem výroby musí splňovat vyhlášku 355/2006 Sb. - platí hranice 30 let, tedy pro rok 2018 musí být vyrobeno do 31.12.1988
- vůz musí být historicky v co nejvěrnějším stavu bez předělávek a tuningu. Historickou původnost dokládá žadatel, míru originality posoudí testační komisaři
- vůz nesmí být používán k podnikání, ani k běžnému ježdění (nejenom denně do práce, ale např. i týdně na nákupy a pod.)
Kdy a kde testujeme?
Klubové testace probíhají hromadně na našem největším srazu, tedy v dubnu v Poděbradech. Informujte se vždy před akcí ve zveřejněné pozvánce, případně u testačního komisaře na přesný termín a na eventuální změny!
Testování mimo akce pořádané klubem je po dohodě samozřejmě možné, žadatel je však povinen testačním komisařům uhradit cestovní výlohy.
Co testujeme?
- v souladu se zaměřením klubu se specializujeme na historická vozidla značky FIAT a jejich licenční výrobky. Po dohodě lze samozřejmě otestovat i vozy jiných značek
- testujeme jak pro členy, tak i pro nečleny klubu. Pro tyto dvě skupiny se však liší cenové podmínky (viz dále)
Co je potřeba k novým testacím?
- vůz musí splňovat výše zmíněné podmínky a k testaci musí být přistaven v čistém stavu tak, jak bude provozován. Nejste-li si jisti historickou původností, kontaktujte ještě před testací testačního komisaře! Mailem v sekci kontakt nebo na diskusním foru v příslušném oddílu o testacích
- veškeré doklady k vozidlu, důraz kladu především na technický průkaz. V případě méně obvyklých typů také dobová dokumentace dokládající původnost vozu (původnost se snaží doložit majitel, nikoliv komisař)
- doklad totožnosti žadatele. V případě, že vlastník není provozovatelem vozu, také informace o provozovateli
- foto o formátu 6x9 cm s levo-předním a pravo-zadním pohledem na vůz. Jejich počet se liší podle toho, zda bude testováno vozidlo s platnými doklady nebo bez:
- má-li vůz platné doklady, žadatel si připraví 4 ks foto levo-předních a 4 ks pravo-zadních
- nemá-li vůz platné doklady, tedy bude-li po klubové testaci následovat krajská a pak vydání veteránských dokladů na dopravním inspektorátu, připraví si žadatel 6 ks foto levo-předních a 6 ks pravo-zadních
- foto musí být na lesklém fotografickém papíru v odpovídající kvalitě, přičemž vůz musí vyplňovat co největší plochu fota a pozadí by mělo být jednolité, neměly by se v něm vyskytovat další vozy apod- viz vzorové foto na konci stránky. Vůz musí být nafocen v čistém stavu a v té podobě, v jaké bude provozován. Fotografie pořizuje žadatel na vlastní náklady. Nemá-li vůz platné české doklady, fotí se vozidlo bez registračních značek (RZ). Má-li platné české doklady, fotí se s RZ.
Důležité upozornění, vozy se stahovací, příp. odnímatelnou střechou fotografují se z pravo-zadního pohledu se staženou, z levo-předního pohledu s nataženou (nasazenou) střechou!
Realizaci snímků k testacím si lze domluvit také s testačními komisaři- více info lze získat v příslušné sekci na diskusním foru.
Jak dlouho testace platí?
Klubová testace je platná vždy 2 roky ode dne testace. Před uplynutím této doby se musí vlastník i s vozidlem dostavit na přetestování (přetestace se následně provádí každé 2 roky). V případě, že dojde z jeho strany k porušení některé z podmínek pro testování HV, platnost testace nebude prodloužena.
Co je potřeba k přetestacím?
Od roku 2018 dochází k výrazným změnám při přetestacích:
- U vozidel, registrovaných v registru silničních vozidel (tzn. na běžných registračních značkách) je nutno vystavit kompletní žádost ve dvou vyhotoveních a opatřit ji fotkami. Žadatel tedy musí ke každé přetestaci dodat 2 ks foto z levo-předního a 2 ks z pravo-zadního pohledu ve formátu 6x9 cm. Žádost musí být podepsána majitelem a 3 testačními komisaři
- U vozidel, registrovaných v registru historických vozidel (tzn. na "veteránských" značkách) je pouze vhodné mít připravený protokol o technické kontrole historického vozidla pro krajskou komisi (aktuální formulář je ke stažení na stránkách FKHV).
A co to všechno stojí?
Poplatky za otestování vozu na historickou původnost jsou stanoveny následovně:
- Poplatek za první otestování činí 600,- Kč, pokud je žadatel členem klubu více než 1 rok, 1200,- Kč, pokud je žadatel členem klubu méně než 1 rok, popř. 1500,- Kč, není-li žadatel vůbec členem klubu Fiat Car Classic
- je-li žadatel členem klubu FIAT CAR CLASSIC, platí za pravidelnou přetestaci 200,- Kč za každý testovaný vůz
- není-li žadatel členem klubu FIAT CAR CLASSIC, je poplatek za pravidelnou přetestaci 600,- Kč za každý testovaný vůz
Poplatky musí být uhrazeny při testaci vozidla.
Vzor snímků historického vozidla, které lze akceptovat z hlediska vzhledového:
|